reklama

Dvě obce platily kilometry cyklostezky ze svého, Liberec se nezmohl ani na milimetr

14. 4. 2018
INVENTURA: To vedle na snímku je cyklostezka. Tříkilometrový, mimochodem velice vydařený úsek bezpečné komunikace pro cyklisty, inlajnisty i chodce, je k dispozici mezi Chrastavou a Bílým Kostelem nad Nisou. Jmenuje se Paradýz a má jednu velkou výhodu: Mnoho lidí o její existenci dosud neví, takže tam není žádný Václavák.
Dvě obce platily kilometry cyklostezky ze svého, Liberec se nezmohl ani na milimetr
Foto ze čtvrtka 12.4.

Obě zmíněné obce dlouho čekaly na dotaci a když na ni ne a ne dosáhnout, rozhodly se, že cyklostezku postaví za své s tím, že se o dotaci pokusí dodatečně. „A tak jsme si společně s kolegou z Bílého Kostela Jiřím Formánkem řekli jednoho dne dost. Cyklostezka bude, i kdyby to mělo být bez dotace z našich vlastních prostředků. Což především v rámci Bílého Kostela je husarský kousek a důkaz jeho dosavadního skvělého hospodaření. Zatímco pro šestitisícovou Chrastavu se jedná o výdaj ve výši 2,4 mil. Kč, pro osmisethlavý Bílý Kostel o výdaj ve výši téměř 4 miliony Kč. Paradýz je na jeho straně delší,“ napsal loni na chrastavský web starosta a senátor Michael Canov (SLK).

Jak řekli, tak udělali. Paradýz, na který se najíždí poblíž chrastavské čistírny odpadních vod, nebo z druhé strany u mostu přes Nisu na konci Bílého Kostela, slouží. Nabízí nejen kvalitní povrch, ale i tři kovové mostky a výhledy na meandry Nisy. Když se chce, tak to evidentně jde.

Ne tak ve stotisícovém městě s miliardovým rozpočtem. V Liberci totiž máme pořád jednu a tu samou cyklostezku, kterou svého času vedení radnice otvíralo společnou jízdou na kole. Do pedálů tehdy šlapala Kittnerova městská reprezentace v čele s tehdejší náměstkyní Naďou Jozífkovou (ODS). Tak považte, kolik už je to roků! Od té doby nepřibyl ani milimetr čisté cyklostezky. Barvou namalované cyklopruhy na frekventovaných ulicích se nepočítají. Což je v době, kdy radniční rozpočet, díky výkonu tuzemské ekonomiky, úspěšně bobtná, tragédie. Nehledě k tomu, že je u vesla parta nazelenalých lokálních politiků, kterým by měl rozvoj cykloturistiky něco říkat. Oni ale pořád jen plánují a vyhlížejí dotace. Po necelých čtyřech letech marně.

Klestila jsem si koncem končícího týdne cestu jedinou, nikam nevedoucí cyklostezkou z Pavlovic do centra. Na cyklisty je tu pohlíženo jako na obtížný hmyz rušící venčení psů i rodinné procházky skupin zabírajících celou šíři komunikace. Z cyklostezky se stalo korzo, protože lidé nemají jinou alternativu. A to si raději ani nepředstavuji, co se bude dít, až se začne opravovat parovod vedoucí korytem Nisy. Dost na tom, že se cyklostezka zavírá pokaždé, když se na Slovanu hraje fotbal. Možná s rozjezdem GreenNetu přijdeme i o tu jedinou možnost, kudy se dá, teoreticky, bezpečně jezdit na kole či na inlajnech. Vizitka pro současnou radniční reprezentaci tudíž není nijak lichotivá. A její faktické výsledky jsou těžce neoslnivé. To už ale všichni víme.

V krajském Liberci se ještě více zašmodrchala situace kolem výkupu pozemků a nepotřebného inventáře na autobusovém nádraží a potažmo kolem budoucího terminálu, jenž svět hned tak neuvidí. Primátor chce prosadit revokaci usnesení, jímž byla transakce za 23,5 milionu nejtěsnější většinou zastupitelů schválena. ZDE. Podle primátora je evidentní, že na část pozemků dnešního autobusáku, jež leží nad libereckým tunelem, nebudou moci vjíždět vozidla nad 3,5 tuny. Vzhledem k tomu, že tam někde má stát nový terminál, je to tragikomická situace. Vygooglovala jsem si, jak vypadá vozidlo nad 3,5 tuny a vyskočily na mě fotky větších dodávek. Takže autobus do této kategorie spadá určitě. Každý, i bez cestujících, kteří se nemusí obávat, že by byli převažováni.

Na fakt, že ŘSD provádí nějaká měření kolem tunelu a výsledkem může být zásadní omezení, upozorňoval včas na jednání zastupitelů někdo z klubu exANO, tuším dopravní inženýr Martin Čulík. Nebylo to bráno v potaz, protože koupě pozemků pod autobusovým nádražím a příslušenství v podobě buněk za zenitem, byla pro Změnu prioritou, jíž se jí podařilo za propagandistického povyku protlačit. Hlavně ale byla důležitá pro jejího „ekonomického“ a dotačního náměstka, který nutně potřebuje hlásat, že se výstavba libereckého terminálu rozjede a že se o to zasloužil právě on. Nebude to ale tak jednoduché. On už nestihne vůbec nic, protože kolem stavby takového rozsahu, i bez vršících se komplikací, se za půl roku nic zásadního stihnout nedá. Může svým následovníkům zanechat jen rozvrtaný projekt plný rizik, balvan, s kterým se bude budoucí městská vláda marně potýkat. Užitečnější bude, když už Jan Korytář nebude dělat vůbec nic. Aby už nic nezkazil.

A mimochodem: Nový dopravní terminál za 100 milionů si odsouhlasila už i Česká Lípa. Tam na to ale půjdou hlavou. Propojit by měl železniční, městskou a regionální autobusovou dopravu. ZDE.

Balvan v podobě pětileté, těžce vypověditelné smlouvy na dodávku radniční kávy, si už v Liberci odsouhlasili. Sice se jedná o kontrakt za „pouhého“ půl milionu, ale je to náramná zbytečnost. Proti reklamním předmětům trvalé hodnoty by asi nešlo nic moc namítat, ale tohle? Pytlík kafe, byť s reklamím potiskem, vyčichne stejně rychle jako výrobek z hypermarketu. Jestli na radnici nutně potřebují erární kávu, tak snad mají dostatečně bohatý reprefond. Nemyslím si, že by tyhle prezenty rozdávali zahraničním delegacím a návštěvám. To by byl hodně velký trapas.

Aférku s ponorkou jsem zaznamenala až na idnesu. Vydařená taškařice: Při pátrání po potopené německé ponorce Reichenberg pomůžou i peníze z liberecké radnice. Zastupitelé souhlasili s tím, že z městské kasy poskytnou 185 tisíc korun Severočeskému muzeu Liberec, které hledání vraku zaštiťuje, napsala liberecká sekce www.idnes.cz. ZDE. Je vidět, že radnice už neví, coby. Peněz má jako želez, neumí je ovšem vhodně investovat do budoucnosti, tak dělá skopičiny. Hledání vraku německé ponorky, jež má s Libercem společný jen jeho německý název, je obdobně stupidní jako projekt s pronájmem růžových kol sedm set městských tisícovek bez daně, jež ve finále nemají kudy bezpečně jezdit.

Jízdu na kole v městském provozu lze doporučit jen dobrodruhům. Chystá se, nebo už začala, série uzavírek a objížděk, jež opět sevřou město do kleští. Vítězná, Horákovka, Švermova, Horská… ZDE. Asi „nejdobrodružnější“ bude omezení na ulici České mládeže, kde se nikdo moc neobtěžoval se zjištěním, že od průmyslové zóny nevede jiná cesta. Zítra začne omezení i v libereckém tunelu a potrvá celý týden. Živě si představuji, co se bude v centru dít.

A pevně věřím, že nějakého radničního bezmozka opět nenapadne zavírat i silnice, kde se žádné opravy neprovádějí. To, aby se bylo kde aktivně rekreovat. Jistě, mířím na loni svévolně uzavřenou silnici kolem přehrady. Mimochodem, ty zákazové značky z břehu s pláží, znemožňující, aby člověk bez porušení dopravních předpisů přehradu objel, stále nezmizely. Teoreticky se tudy nezdit nedá, zákazová značka platí pro všechny dopravní prostředky, tudíž i pro kolo. Pokud by někdo moc chtěl, aby tam kola beztrestně mohla, dodal by doplňkovou tabulku nebo zákazovou značku vyměnil za exemplář s autíčkem a motorkou v červeném kruhu.

Kraj se po mém soudu „pochlapil“ a vydal prohlášení k policejnímu zásahu v jeho úřadu. ZDE. Nynější vedení kraje shrnulo, logicky ze svého úhlu pohledu, peripetie kolem tendru na dopravní obslužnost. A pokud jsem pozorně četla, dokonce zásah policejního komanda vítá. „Lídři krajské koalice Martin Půta (SLK), Jitka Volfová (ANO 2011), Pavel Svoboda (ČSSD) a Dan Ramzer (ODS) i ředitel krajského úřadu René Havlík kvitují postup Policie ČR, protože dle jejich názoru konečně potvrdí správnost dosavadních kroků samosprávy a zamezí účelovému napadání rozhodnutí samosprávy,“ stojí v dokumentu. Překládám si to tak, že se, pokud bude policie schopná dospět k nějakému závěru, „vyčistí“ stůl“ a bude možné ve výběru dopravců pokračovat bez vidiny hrozícího trestního stíhání. Což by nakonec byla jedna z mála dobrých zpráv končícího druhého dubnového týdne.

Alena Roubalová
Diskuse ke článku
O vaše názory a komentáře opravdu stojíme. Proto máte ke každému materiálu uveřejněnému na tomto portále možnost diskutovat. Aby se z diskusního fóra ale nestala "stoka" obvyklá u některých jiných webů, stanovil provozovatel www.genusplus.cz. Pravidla diskuse. Seznamte se s nimi, prosím, v záhlaví portálu v rubrice Pravidla diskuse. Děkujeme.
14. 4. 2018 07:01
Jánošík
V Praze na to jdou taky od lesa: titulek z aktuálně: LPraha zakáže cyklistům jezdit po pěších zónách v centru, desítky připomínek zamítla" nebo: "Praha dá letos na rozvoj cyklodopravy 100 milionů korun, slibuje Dolínek. Rozvíjet se bude sdílení kol. V Praze nyní funguje například systém Rekola s růžovými bicykly. Letos by měly přibýt podle Dolínka další tři až čtyři společnosti.
Není to hloupost, souběžně utrácet za bikesharing (i když v Praze za to radnice možná neplatí) a zakazovat jízdu centrem?
Neblaze je nejen v Liberci.
14. 4. 2018 07:30
Howg
V Praze bejvavalo blaze. Nez prisla Krnda, coz je obdobna pohroma jako pro Liberec Zmena.
14. 4. 2018 10:26
Pavel
Někdo má Krndu, někdo koryta. Obojí je stav ohrožení.
14. 4. 2018 07:29
Žert
Ted po tom paradyzu uz cyklisti jezdit budou kdyz jste o tom napsala. Sbohem prazdna cyklostezko.
14. 4. 2018 09:54
Jozef

Cyklostezky se ale nestavi proto aby byly prazdny. Fakt je ze ta liberecka kolem nisy je velke zoufalstvi
14. 4. 2018 08:49
Dotaz
Paradyz jako raj? Dobra, ale proc to nejde cesky. Nebo psat anglicky. Toto je patvar.
14. 4. 2018 09:42
Petr
Protože "paradýz" tomu říkají místní už asi 100let tak proto - občas to chce nehledat problém kde není :-)
14. 4. 2018 09:51
dotaz
Dekuji, to jsem nevedel.
14. 4. 2018 09:03
Cyril
Proc by kola meli jezdit po brehu co chodej lidi kdyz se da jet zavrenou zvolenskou? Sama pisete ze v liberci nejsou cyklostezky, zvolenska se v ni da promenit umistenim jedny znacky.
14. 4. 2018 09:58
Howg
Tak to jo. Taky by byla dobra cyklostezka z prazsky nebo z husovky, ne?
české mládeže
23. 9. 2018 11:05 Uzavřená bude pro dopravu o svátečním víkendu od 28. do 30. září ulice České mládeže v Liberci. Důvodem je pokládka vrchní vrstvy asfaltu.
investice
23. 9. 2018 10:05 Liberecký kraj poslal do připravovaného národního investičního plánu strategické projekty za 43 mld. Kč. Potřeba je modernizovat železnice i silnice.
spalovna
23. 9. 2018 07:00 Liberecká spalovna obnoví provoz nejdřív v říjnu. Po výbuchu kotle ze soboty minulého týdne musí vyměnit 10 trubek. Škody budou minimálně v milionech.
phm
22. 9. 2018 15:25 Průměrná cena za litr Naturalu 95 stoupla v Libereckém kraji za poslední týden o sedm haléřů na 33,34 Kč. Litr nafty zdražil o 10 haléřů na 32,46 Kč.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
září
2018
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).