reklama

Kraj chce mít přímé vlakové spojení do Prahy jako mají ostatní regiony

8. 2. 2018
Liberecký kraj usiluje o rychlé železniční spojení z Liberce do Prahy. Přímé rychlíky ministerstvo dopravy už léta neobjednává. Liberecký kraj chce mít přímé vlakové spojení do hlavního města stejně jako ostatní kraje, v jízdním řádu dokonce našel prostor pro dva takové spoje. O jejich zajištění s ministerstvem už více než rok vyjednává. Zatím neúspěšně, řekl novinářům náměstek hejtmana Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj).
Kraj chce mít přímé vlakové spojení do Prahy jako mají ostatní regiony
Ilustrační foto

"Přímé rychlíky z Prahy do Liberce už nejezdí dobrých 15 let. V současné době objednává ministerstvo jen rychlíky z Prahy do Tanvaldu a z Pardubic na Liberce, cestující tak musí v Turnově přestoupit," řekl ČTK Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která zajišťuje veřejnou dopravu v Libereckém kraji. Cesta vlakem z Liberce do hlavního města trvá proto v současné době až 2,5 hodiny a nemůže konkurovat rychlosti autobusu. Ten jede po čtyřproudé dálnici a cestující se do centra hlavního města dostane zhruba za polovinu času. Spoje, pro které našel Liberecký kraj prostor v jízdním řádu, by podle Pietera měly cestu zvládnout zhruba za dvě hodiny a pět minut.

Železniční trať z Liberce na Prahu byla vybudována ve druhé polovině 19. století a od té doby nebyla výrazněji modernizována. Výraznější zkrácení jízdních dob přinese jen modernizace trati a dostavba několika úseků, což by podle Blažka umožnilo zvýšit rychlost vlaků z 80 na 160 kilometrů v hodině. Cesta z Liberce do Prahy by se díky tomu mohla zkrátit zhruba o hodinu. O úpravách trati z Liberce na Prahu se hovoří už léta. V roce 2003 se předpokládalo, že rychleji budou vlaky jezdit už v roce 2010. Přednost ale dostaly jiné železniční tratě v Česku.

Vedle projektu modernizace trati se zároveň zpracovává studie rychlostního koridoru, po němž by vlaky mohly jezdit rychlostí 250 až 300 kilometrů v hodině. Cesta z Prahy do Liberce by se tím zkrátila na pouhých 30 minut. "Tam jsou ale dvě varianty, jedna by vedla do Polska přes Liberec, druhá přes Hradec Králové," vysvětlil Pieter. Liberecký kraj usiluje o to, aby zvítězila varianta přes Liberec. "Měla by být levnější, obslouží víc lidí a zájem o ni má i polská strana. Je totiž součástí koridoru Praha - Vratislav," dodal hejtmanův náměstek.

čtk
Diskuse ke článku
O vaše názory a komentáře opravdu stojíme. Proto máte ke každému materiálu uveřejněnému na tomto portále možnost diskutovat. Aby se z diskusního fóra ale nestala "stoka" obvyklá u některých jiných webů, stanovil provozovatel www.genusplus.cz Pravidla diskuse. Seznamte se s nimi, prosím, v záhlaví portálu v rubrice Pravidla diskuse. Děkujeme.
8. 2. 2018 08:11
můj názor
Rychlé spojení na Prahu bylo předvolebním tématem před krajskými volbami. Jsem rád, že to neusnulo. Autobus je sice OK, ale vlak je pohodlnější, člověk tam může pracovat nebo si číst a vlak ho vyplivne v centru Prahy, takže odpadá cestování MHD do centra. Teda pokud tyhle soupravy nebudou končit ve Vysočanech nebo v Libni. Pak to nemá smysl. Beru hlavák nebo Masaryčku.
8. 2. 2018 08:13
hmmmm
V roce 2003 se předpokládalo, že rychleji budou vlaky jezdit už v roce 2010. Uteklo sedm let a pořád se jen hovoří. Modernizace trasy je v miliardách, na to hned tak nebude.
8. 2. 2018 17:09
Go LB Go.
Tenhle " kout " nikoho nezajímá. Snaha dobrá, ale zbytečná.
9. 2. 2018 16:43
LK
Ano, vztah MD a ŘSD k Libereckému kraji je patrný nejen na železnici. Celá východní větev pražského okruhu avizuje pouze směr Hradec Králové (11) a Ústi n. L. (8). Neméně důležitá komunikace vedoucí na sever (10) je avizována až sjezdem z okruhu. Skutečným "majstrštykem" typu Pat a Mat je samotné značení na D10. Ta pohledem tradičního způsobu končí v Mladé Boleslavi se sjezdem do Liberce. Za Mladou Boleslaví zase vede jen do Turnova se sjezdem do Liberce. Až v Liberecké kraji má značení normální průběh. V myšlení pražského potentáta je za Mladou Boleslaví patrně bílé místo a chybí už jen nápis "zde jsou lvi". Úžas 21. století! Ale není se co divit, když oblíbenou činností liberecké radnice jsou komediální taškařice plné zvratů a svárů jak podle stařičkého Goldoniho. Prostě absolutně chybí vztah k městu a jeho zájmům.
A tak vám zastupitelé opravdu všem děkujeme!
10. 2. 2018 12:52
Milan
Zdravím,
je to další projekt do šuplíku. Skoro nikdo nebude jezdit vlakem za dražší peníz a delší dobu jen kvůli pohodlí.Pro těch 50, kteří to halasně chtějí, jsou to vyhozené milony za projekt a na realizaci ty miliardy nikdo nebude mít. Proč neuvažují o tom, vyhnat kamiony z rychlostky Liberec Praha a náklady "převést" ma železnici? Proč radši nechtějí slušné silnční připojení Frýdlantského výběžku? Jak skončil slavný projekt na dálnici z Turnova do Hradce? Kolik stály ty studie a projekty? Silnice i nádraží jsou ve špatném stavu, a oni chtějí vybudovat další tunel na peníze? Spočítejte si, kolik ta jedna uspořená hodina na cestě vlakem znamená.
severáček
21. 5. 2018 07:05 Vydání CD, cesta do Jižní Koreje i první společné vystoupení s Českou filharmonií čeká letos liberecký Severáček. Dětský sbor slaví 60 let od založení.
nemocnice
21. 5. 2018 07:00 Liberecký kraj rozdělí páteřním nemocnicím 44 mil.Kč. Peníze jsou určené na investice a nákup nových přístrojů. Podporu získaly i městské nemocnice.
knihovna
21. 5. 2018 05:35 V pondělí 21. května od 18.00 hodin se koná v liberecké knihovně autorské čtení básníka a prozaika Martina Reinera z jeho nejvíce oceňovaného románu Básník...
nehoda
20. 5. 2018 17:01 Dvě zranění si vyžádala dnes odpoledne nehoda tří motocyklů a osobního auta na Českolipsku. Jeden z motorkářů zřejmě nezvládl řízení.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
květen
2018
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).