reklama

OBRAZEM: Signal 2016, inspirující festival světla

21. 10. 2016
Od minulého čtvrtka až do neděle ovládl Prahu již počtvrté největší český festival světelného umění a designu a jeden z nejvýznamnějších festivalů tohoto druhu vůbec. Pro návštěvníky bylo připraveno 23 instalací vytvořených umělci z celého světa.
OBRAZEM: Signal 2016, inspirující festival světla
Foto + video Mad
Světová byla i návštěvnost. Praha po čtyři večery připomínala Babylon jazyků víc než kdykoliv jindy. K vidění byly instalace používající hi-tech i neobyčejně působivá díla postavená na tradičních, až diuviálních výrazových prostředcích. Z těch třiadvaceti děl bylo sedm videomappingů, tři klasické, promítané na budovy, jeden interaktivní, tvořený přímo diváky a tři velmi netradiční.

Ač nemám rád oslí můstky, teď jeden přejdu. Zajímalo by mě totiž, kolik mužů a žen z liberecké radnice SIGNÁL navštívilo, aby si udělalo obrázek o tom, jak se dělá městská show na úrovni a kam kráčí vývoj v této oblasti. Naprostá většina zúčastněných umělců totiž nevytváří umění pro umění, ale živí se výrobou světelných instalací na zakázku. Je jasné, že nelze srovnávat pražské podmínky s těmi libereckými, ale hodně inspirujících námětů by se zde našlo. Liberec za posledních 11 měsíců zažil dva videomappingy. První dovezla pro oživení adventu za půl milionu radnice (viz. report a video ZDE), druhým připomněla firma Magna (bývalý Plastimat) Liberečákům padesát let své existence. Videomapping Magny měl silně komerčního ducha a kromě proměny radnice ve skládačku plastimaťáckých přepravek nepředvedl nic vtipného. Podle našich informací byl ale o dvě stě tisíc levnější. Adventní videomapping byl sice zajímavější a díky vykrývacím laserům pracoval i se špičkami radničních věží, přesto poměr cena výkon rozdílu ceny malého rodinného auta neodpovídá. Na prosincovém videomappingu je rovněž pikantní, že projekt radnice schválila na první dobrou bez jakýchkoliv připomínek. Pravda, ono to je možná lepší, kdo ví, co by si muži na radnici vymysleli...    

Vraťme se zpět do Prahy. Když jsem návštěvu plánoval, byl mi doporučen zahajovací čtvrtek, který je údajně návštěvnicky nejslabší, což znamená, že strávíte nejméně času ve frontách na instalace uvnitř budov. OK, bude to čtvrtek, obavy jsem měl jen z počasí, protože podle předpovědi měl být déšť na spadnutí. Má dcera, která již viděla předchozí Signály, mě ale ubezpečila, že to je naopak super, kdyby bylo hezky, nastala by tlačenice i v ulicích. Musím říci, že po této stránce počasí vyšlo skvěle, Nad Vltavou se proháněl podzimní vítr a chvílemi slabě mrholilo. Ulicemi sice táhly davy, ale v únosné hustotě, a fronty, až na jednu, nevypadaly nikterak hrozivě. Díky tomu jsme od slavnostního zahájení zvládli do půlnoci obejít většinu instalací (co jsme neviděli, je uvedeno závěrem). Zvu vás na procházku Prahou plnou světel. 

O návštěvníky bylo dobře postaráno, nedílnou součástí festivalu bylo sedm Food pointů (jídlo), třináct Signal pointů (vstupenky do Dómu, katalog všech instalací za padesát, trika za  dvě stovky, světelné balonky za devadesát korun,...) a nechyběly stany sponzorů, jako například tento oranžový hangár ČEZu na Klárově.
Foto Mad

Staroměstské náměstí obsadil videomapping Voice of Figures ruského mediálního a designového studia Radugadesign. Zkušený tým, který již za sebou má na 350 projektů, předvedl hru světel a zvuků generovaných složitými výpočty. Bylo to barevné, hravé, vtipné. Avizovanou hlubší myšlenku jsme sice nedešifrovali, ale ve světelných šatech od Radugadesugnu by liberecká radnice byla určitě IN. Naše video obsahuje ukázku nejen tohoto videomapingu, ale i všech dalších instalací, které jsme stihli navštívit. Video si určitě pusťte, protože prakticky žádné dílo nebylo statické.


Foto Mad

Za hotelem Intercontinental se odehrála opravdová premiéra. Několikametrový monolit tvořený maticí 3 328 nezávisle řízených LED koulí schopných produkovat jakoukoliv barvu, nasával zvuky a světla okolí a přetvářel je ve fascinující divadlo. Pod interaktivní instalací je podepsán mezinárodní tým Hyperbinary (Amar Mulabegović, Jan Šíma a Martin Pošta) a název Monolith powered by Mercedes-Benz jasně říká, kdo dílo financoval. Skvělá reklama, kdybych měl peníze, hned si nějaký Mercedes koupím.
Foto Mad

Foto Mad

Signál letos zažil invazi mimozemšťanů Amandy Parer. Obří světelné figury bytostí jakoby právě dopadlých na zem a zvědavě se rozhlížejících jsme mohli vidět hned na několika místech Prahy (například my jsme potkali čtyři). Tento emzák se nechápavě rozhlížel ze střechy Filozofické fakulty.
Foto Mad

Foto Mad

S některými emzáky bylo možné si i potřást rukou (Kampa). Australanka Amanda Perer zkoumá vztahy člověka a přírody a neobvyklé bytosti její svět nezabydlely poprvé. Zde se inspirovala starým československo-francouzským animovaným filmem Divoká planeta.
Foto Mad

Celá řada instalací byla interaktivní. Zachary Lieberman pro návštěvníky SIGNALu dokonce připravil velký světelný stůl, pomocí kterého jste mohli vytvářet vlastní světelné kompozice. Netřeba zdůrazňovat, že na možnost vžít se do role tvůrce videomapingu se stála dlouhá fronta ovládaná zvláště rodiči s dětmi. Autor se intenzivně zabývá studiem jak rozšířit možnosti našeho těla, je autorem programovacího jazyka pro umělce a mimo jiné se podílel na snímači pohybu očí. 
Foto Mad

Vojanovy sady prozářilo interaktivní hejno světlušek Light Sowers od Maotika, což je občanským jménem Mathieu Le Sourd, umělec žijící a tvořící v Montrealu. Návštěvníci měli k dispozici dva pultíky na přiblížení ruky reagující pohyby "světlušek" a změnou barvy světla.
Foto Mad

Foto Mad

Bizarní útvar vznášející se mezi stromy nazvaný Dron~list s křídly sdělujícími zneklidňující světelné poselství, jakousi malbu světlem, vymyslel Jakub Nepraš. Inspirací mu byly létající stroje Leonarda da Vinciho. Nepraš je absolvent oboru monumentální tvorby a nových médií na Akademii výtvarných umění v Praze. Kdybychom měli vybrat jen jedno nejlepší dílo, byla by to zatraceně složitá volba, Dron~list by určitě bojoval o finále.
Foto Mad

Foto Mad

Další adept na umístění na bedně, podle nás každopádně nejlepší velký videomapping promítaný na budovu. Projekt MUTIS barcelonského studia Tigrelab vznikl jako pocta španělskému výzkumníkovi, botanikovi a matematikovi José Celestinu Mutisovi. Anaglyfická 3D projekce představila na fasádě Tyršova domu osm živočichů neznámé planety. Máte-li anaglyfické brýle, můžete si obě naše ukázky stáhnout ve vyšším rozlišení a prohlédnout si je v prostoru!
Foto Mad

Foto Mad

Piazzeta Národního divadla hostila Smyčku Michala Pustějovského. Tento absolvent ateliéru nových médií na Akademii výtvarných umění v Praze studoval i na berlínské UDK a Akademii v Jeruzalémě a jednou z jeho obsesí je pojetí časoprostoru v dnešním světě a společnosti a jeho zobrazení skrze umění, takže není divu, že jeho světelná socha představovala jakési gigantické hodiny přesýpající tam a zpět předměty (převážně židle), které denně používáme.
Foto Mad

V průchodu Akademie věd naproti Národnímu divadlu jste si mohli vyzkoušet Klangfarbe Juhy Rouhikoskiho. Světelný koridor přetékající jedovatými neónovými tóny růžové, zelené, modré a tak dále co chvíli zhasl a barevný vjem měl dál čarovat na vaší sítnici. Po pravdě řečeno, stát frontu na tuto instalaci byl náš jediný omyl večera. Podobně pracující tunel v liberecké IQ Landii je lepší.
Foto Mad

Fronta na Epicenter v.2 powered by ROBE tvůrčí skupiny TUNDRA je tak dlouhá, že navzdory lákavému popisu v katalogu se ji jako jedinou zastávku na naší cestě rozhodujeme vypustit (ukázka je například ZDE) a pokračujeme rovnou na nádvoří Akademie věd České republiky.

Zde nás čeká průchod Horizontem událostí Dávida Sivého, absolventa designu na fakultě architektury pražské ČVUT. Autor, známý svým experimentálním designem, zde vytvořil bez použití laserů, datových projektorů a komputerů fascinující site specific instalaci, která opravdu vyvolávala mrazivý pocit průchodu do jiné dimenze.
Foto Mad

Foto Mad

Rezonátor Jana Hladila, absolventa pražské VŠUP, předvádí, co dokážou dva lasery střílející do gigantického skleněného rezonátoru. K tomu připočítejte genius loci Colloredo-Mansfeldského paláce a přesně padnoucí zvukový doprovod a dostanete jednu z nejlepších instalací Signálu 2016 vůbec. Výsledek jde fotografií těžko zachytit, proto se nezapomeňte podívat na naše úvodní video!
Foto Mad

Struny Davida Vrbíka jsou laserové paprsky, které fungují jako hudební nástroj. Něčím podobným, ale zdaleka ne tak dokonalým, se na svých koncertních show vytahuje Jean Michel Jarre. V pražském Klementinu si na laserovou strunu mohl zahrát každý, kdo si vystál nejprve frontu u vchodu a pak ještě další v potemnělém sále. Těsně před tím, než jsme přišli na řadu my, nějaká slečna svými experimenty laser přetížila a vyhodila pojistky v celé expozici. Ostatně, bez tmy by nebylo světla.
Foto Mad

Videomapping Point Line Surface Solid Daniela Rossy promítaný na kostel sv. Ludmily na náměstí Míru byl pomyslným cílem našeho nočního maratonu. Zvítězili jsme, stihli jsme dokonce ještě předposlední projekci! Němec Daniel Rossa je absolvent slavného Bauhausu ve Výmaru, jehož programem je propojení umění s vědou a technologiemi a na jeho projektu to bylo znát. Název napovídá, že inspirací mu byly prvky elementární geometrie bod, čára, plocha a pevná hmota. Výsledkem byl elegantní videomapping, kterému ale chybělo ono pověstné procento k tomu, abychom vydechli úžasem. Nebo že bychom již byli přesyceni vším tím vizuálním hodokvasem? Každopádně, vidět něco takového na naší radnici, tleskáme a voláme bravo, oproti tomu byly kýčovité plápolající adventní svíčky okresním přeborem.
Foto Mad

Naši přehlídku uzavře objekt, který jako jediný fungoval i za denního světla. Japonec Yasuhiro Chida, původní profesí architekt, vzal univerzální kontejner, podobný těm, které se používají jako stavařské buňky, a vyvrtal do něj 60 000 děr. Vznikl interaktivní objekt vytvářející jednak iluzi letu noční oblohou, jednak simulující atmosferický efekt brockenského strašidla, známý z hor. Proto název Brocken 5.1. Tento geniálně prostý a geniálně působivý objekt byl v Česku již vystavený v Plzni, ale to vůbec nevadí.
Foto Mad

Foto Mad

Škoda, že jsme nemohli Signál absolvovat i některý další den, abychom zkompletovali naši sbírku motýlů navštívených instalací o zbývajících pár objektů. Na Karlově náměstí nám utekl poslední z pěti mimoňů Amandy Parer (viz. výše) a Garden in Development Javiera Riery, který pomocí světla proměnil stromy v geometrické objekty. Kdybychom se hodně snažili, možná bychom se do hodiny duchů zvládli od sv. Ludmily přemístit na náměstí Jiřího z Poděbrad a prohlédnout si Noisescape V2 Fina Teemu Määttänena. Také jsme nenavštívili 360o projekce v SIGNAL Dome, protože jsme nechtěli být vázáni časem vstupenky, což by nám narušilo plán cesty. Chcete-li si doplnit obrázek o tyto zbývající objekty, tak asi nejlepší videa (tedy kromě toho našeho, které je, proč se nepochválit, nejen obrazově kvalitní, ale asi ze všech dosud publikovaných editů nejkompletnější) naleznete na YouTube kanálu festivalu, konkrétně na videu ze závěrečného dne. Další informace o umělcích jsou na stránkách festivalu www.signalfestival.com.


Text a obraz Mad
hory
18. 11. 2018 11:03 V horských střediscích Libereckého kraje jsou ještě na konec roku volná místa k ubytování, lidé čekají, zda bude sníh. Téměř vyprodané jsou hotely.
kolo
18. 11. 2018 10:47 Ve čtvrtek odcizil zloděj z prodejny stavebnin ve Smržovce kolo za více jak třicet tisíc korun. Pachateli hrozí za krádež trest odnětí svobody až na dva roky.
perličky
18. 11. 2018 09:05 Už více než sto let vyrábějí v Poniklé na Semilsku vánoční ozdoby z dutých skleněných perliček. Firma Rautis je dnes jediným výrobcem na celém světě.
phm
17. 11. 2018 23:15 V Libereckém kraji od minulého týdne zlevnil benzin, cena nafty se nezměnila. Aktuálně je litr nafty za 33,56 Kč, Natural 95 je o 11 haléřů levnější.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
listopad
2018
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).