reklama

Pražský Signal Festival 2018 měl dvě výrazné liberecké stopy

18. 10. 2018
OBSAHUJE 3 VIDEA! Nějakou formou festivalu světelného kumštu se chlubí řada světových metropolí. S pražským čtyřdenním Signalem se například částečně překrýval týdenní festival berlínský. Je škoda, že Liberec podobnou akci nepořádá, protože schopných lidí máme dost, jak v Praze předvedla například skupina _STROY.
O pražském mezinárodním Signal festivalu jsme jako o příkladu hodného následování psali v naší obrazové reportáži již před dvěma roky. Je pravda, že v témže roce se v Liberci konal nultý ročník Art Weeku, který není přímo zaměřený na světlo, nicméně rovněž preferuje umělecké výboje ve veřejném prostoru. Za úspěch lze považovat, že proběhl další ročník, protože tato vyloženě komorní akce se zatím do popředí zájmu veřejnosti příliš nedere. Škoda, svůj Ring on Feier má dokonce i Žitava, viz. naše obrazová reportáž.

Pravda, ani u pražského Signal festivalu se o nějaké letité tradici nedá hovořit, myšlenka vznikla před osmi lety, po úspěšném videomappingu k šestistému výročí pražského orloje (skupina Makula a Martin Pošta, podrobnosti naleznete ZDE). První ročník uzrál za tři roky, konal se v roce 2013 a úspěch byl okamžitě fenomenální. Signal festival se od té doby rozrostl takovým způsobem, že zátěž některých lokací návštěvníky se začala stávat neúnosnou. Proto organizátoři letošního šestého ročníku přistoupili k odlehčení centra města větším rozložením instalací do dalších pražských čtvrtí, a to do Karlína, na Vinohrady a na Žižkov. Rovněž se zvýšil počet placených atrakcí, pět v takzvané galerijní zóně plus tradiční 3D videomapping. Myslím, že to byl rozumný tah, ze všech exponátů, které jsme navštívili během prvních dvou dní festivalu, jsme delší frontu zažili jen jedenkrát.


Centrum, tradiční místo Signalu


Na úvod procházky po tradičních místech Signalu se podívejte na souhrnné video. (Nezobrazuje-li se vám video zde, použijte https://youtu.be/V1jSy_KMvZo)


Umělkyně Verge, občanským jménem Jana Mercogliano, vystudovala architekturu v Americe, ale v současné době tvoří v Praze. Pro Vltavu u Alšova nábřeží vytvořila subtilní instalaci NE(U)KLID, světelnou vlnu plující po povrchu, jejíž pohyb ale reaguje na spodní proudy řeky.
Foto Mad

Newyorské designové studio SOFTlab zaplnilo Zrcadlovou kapli Klementina soustavou zrcadel, která se synchronně nebo spíš ve vlnách, otáčela a rámy vysílaly podle určitého klíče světelné signály. Objekt tak nabízel pomíjivý měnící se obraz složený z mozaikových střípků kaple, navíc narušený pohybem diváků, kteří se stali součástí kompozice.
Foto Mad

Na nádvoří Klementina jste měli možnost zhlédnout velmi originální projekt Aquarium polského Marpi Studia. Tento videomapping generuje umělá inteligence, a měli-li jste nainstalovanou mobilní aplikaci, mohli jste s počítačem vytvořenou bytostí komunikovat a ovlivňovat její vývoj. Tohoto tvora si můžete stáhnout do svého mobilu i vy.
Foto Mad

Colloredo-Mansfeldský palác letos hostil hudebně obrazovou instalaci Rococo francouzského umělce Guillauma Marmina, kterou vytvořil ve spolupráci s hudebníkem Philippem Gordianim. Díla prezentovaná v tomto prostoru patří tradičně ke špičkám festivalu a ani tentokrát tomu nebylo jinak. Zde jsme zažili jediné delší čekání v asi 60 m dlouhé frontě.
Foto Mad

Sálu vdechlo život 124 speciálně pro tento účel vyvinutých projektorů komunikujících s hudební složkou. Varování, že expozice není vhodná pro epileptiky, bylo zcela na místě. Možná měly být upozorněny i osoby jinak labilní, protože tato prostorová symfonie působila opravdu až brutální silou.
Foto Mad

Foto Mad

S fyzikálními principy inspirovanou tvorbou Richarda Loskota, finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého, jsme měli možnost se nedávno seznámit v libereckých Lázních. Ve spolupráci s UAII studiem umělec na nádvoří Clam-Gallasova paláce vytvořil Nebe na Zemi, procházku bouřkovými oblaky, inspirovanou zážitkem z nočního letu.
Foto Mad

Ovocný trh zaplnila minimalistická land artová instalace Ivana Kafky. Na rozdíl od jiných výtvorů nepotřebovala výkonné počítače a drahé projektory, přesto mnohé z nich nechala daleko za sebou. Značky, mající vystupovat z pozadí silnice a varovat tak řidiče, zde tvoří anonymní stádo, ve kterém jednotliví členové zanikají. Ne náhodou se projekt jmenuje O stádnosti / Zjevná stádnost. Autorův záměr skvěle doplnilo stádo návštěvníků, jehož elementi si mezi značkami hromadně pořizovali selfíčka. 
Foto Mad

Foto Mad

Koule Touch Tomáše Dymeše, studenta architektury na ČVUT, měla reagovat na lidský dotyk vytvářením světelných vektorů. Již hodinu po zahájení festivalu bohužel nefungovala. Posledním exponátem oblasti centra byl objekt Paralelně spolu Barbory Šlapetové a Lukáše Rittsteina, tvořený rozříznutým automobilem a filmovou projekcí na dům U kamenného zvonu.
Foto Mad


Karlín


Nejprve opět máme souhrnné video z Karlína. (Nezobrazuje-li se vám video zde, použijte https://youtu.be/Ki8kIbUiRzk)


Centrem dění bylo Karlínské náměstí, kde byl na kostel sv. Cyrila a Metoděje každých patnáct minut promítán videomapping Future Ruins. Dílo vytvořil Francouz Romain Tardy. Na děj na fasádě kostela reagovaly světelné objekty rozhozené po parku, které měly symbolizovat architektonické prvky budovy. Tato projekce patřila, nejen podle mého názoru, ke slabším bodům programu festivalu.
Foto Mad

Karlínské kasárny lákaly na vinohradské pivo, Jägermeistera a 3D videomapping Biofilms baskického studia Hotaru Visual Guerrilla, které tvoří dvojice Jone Vizcaino a Ander Ugartemendia. Projekce představila futuristickou myšlenku organické architektury, která se sama vyvíjí, reaguje na změněné podmínky a nakonec se zrecykluje. Představení bylo zajímavé, zejména na druhé zhlédnutí z větší blízkosti, nicméně, kdo má v paměti projekt Mutis španělského studia Tigrelob, promítaný přede dvěma lety na Tyršův dům, byl možná zklamán.
Foto Mad

Hříčka EREBUS patřila k peckám festivalu. Tvůrčí skupina 3dsense vyrobila ve dvoře karlínského pavlačového baráku pomocí dvou obřích pláten simulátor průletu černou dírou, vtipně, s lehkou mírou ironie, s nádechem hororu a dokonce s podprahovým filozofickým poselstvím.
Foto Mad

Foto Mad

Švýcarský umělec Zimoun svá díla zásadně nepopisuje jinak než názvem, takže není divu, že 216 kartonových krabic opatřených motorky, točícími různou rychlostí kyvadélky s bavlněnými kuličkami, se jmenuje 216 prepared dc-motors, cotton balls, cardboard boxes 70x70x70cm. Dílo na hraně náplně Signalu žije vlastním životem a vydává těžko definovatelný hluk a šum.
Foto Mad

Foto Mad

A Karlín naposledy. Wave, další pecka vytvořená skupinou Hyperbinary na fasádě kancelářské budovy Main Point Karlín pomocí 120 nezávisle programovatelnými barevnými LED trubicemi.
Foto Mad

Na této instalaci víc než celkový efekt vlnění zaujalo to, že každá jednotlivá LED dioda každé tyče budila dojem, že může být ovládána samostatně.
Foto Mad


Vinohrady a Žižkov


A souhrn do třetice, tentokrát z Vinohrad a ze Žižkova. (Nezobrazuje-li se vám video zde, použijte https://youtu.be/tghJk7YKNIE)


Nedá se říci, že by Signal Festival byl na Vinohradech nováčkem, například kostel sv. Ludmily na náměstí Míru je pro videomapping využívaný každoročně. Letos stavbu využilo německé kreativní studio Ruestungsschmie.de pro svůj projekt Nucleus3. Obrazově geniální, bohužel chvílemi téměř neusledovatelný videomapping skvěle využil architekturu kostela. Proniknutí do podstaty vyžadovalo druhý, možná třetí pohled, toto totiž nebyl filmový spot, ale v čase explodující malířské plátno.
Foto Mad

Rekonstruovaná barokní kaple, dnes společenský prostor Atrium Žižkov, je místo zajímavé samo o sobě. Kromě toho zde až do konce listopadu můžete shlédnout výstavu "1918 Žižkov", jeden z nejsmysluplnějších projektů k výročí republiky. Přestože ve vnitřních prostorách snad ani Signal neprobíhal a byla zde diskotéka, všichni příchozí fotili ostošest.
Foto Mad

Ten správný objekt čekal venku. Neon Neon Michala Škapa listoval jednotlivými funkčními celky lidského těla, jako jsou kosti, krevní oběh, nervová soustava...
Foto Mad

Foto Mad

Pod žižkovskou věží byla návštěvníkům k dispozici tato světelná zahrádka, neobvyklý světelně hudební nástroj nazvaný Stratum. Jde o dílo francouzského studia vizuálního designu Chevalvert.
Foto Mad

Zvuky a světelné kombinace ovládáte pohybem ruky v prostoru.
Foto Mad

V Riegrových sadech byl k vidění Horizont, jedno ze dvou děl reprezentujích náš kraj a TUL. Tomáš Ullrich je studentem Architektury a urbanismu na Technické univerzitě v Liberci, ve své volné tvorbě se soustředí na pomezí reality a digitálního prostředí a pracuje zejména se světlem a hmotou. Absolventem stejného oboru v Liberci je Ivo Louda. V současné době působí na Katedře environmentálního designu, kde se zabývá tvorbou ve veřejném prostoru. Pro Signal Festival 2018 vytvořili světélkující osnovu, která se měnila podle intenzity okolního hluku.
Foto Mad

Vedle nedalekého Sokola Vinohrady byl k vidění SSSSSSpace, podle mého soudu nejlepší videomapping letošního ročníku festivalu. Vytvořila ho skupina _STROY, vzniklá kolem lidí z TUL. K projekci byla využita tribuna s černobílým sokolem jako podkladem pro barevné vizuální orgie. V pojetí _STROY se neživá hmota mění v živoucí graffiti. Geniálně jednoduché, čisté a navýsost vtipné. Poměrně dlouhou ukázku přináší naše úvodní video.
Foto Mad

Foto Mad

Že světelná instalace může být i aktivistická, dokázala neziskovka OBRAZ - Obránci zvířat instalací 3CZ 1234. Autorkou pohledu do života slepic chovaných v klecích na půdorysu jen o něco větším než papír A4, je multimediální umělkyně Gabriela Prochazka. Zvukový doprovod složil Robert Lippok.
Foto Mad

Naše exkurze končí na náměstí Jiřího z Poděbrad, které prakticky celé zaplnila česká umělecká skupina XYZ svojí postapokalyptickou distopickou vizí 1,2/18. Kužely světla a dunění, skřeky a neidentifikovatelný rachot na nás útočí ze všech stran. Bez dozoru strážních věží neuděláte ani krok. Opravdu působivé finále. Přišli jsme v pravý čas, za pár minut odbije jedenáctá a Signal Festival 2018 zhasne a ztichne. Do zítřka. (Poznámka: Osmý Signal Festival Praha hostila od čtvrtka 11. do neděle 14. října 2018.)
Foto Mad

Text a obraz Mad
phm
17. 11. 2018 23:15 V Libereckém kraji od minulého týdne zlevnil benzin, cena nafty se nezměnila. Aktuálně je litr nafty za 33,56 Kč, Natural 95 je o 11 haléřů levnější.
advent
17. 11. 2018 12:02 Do období adventu na venkově na začátku 19. století přenese návštěvníky expozice na Dlaskově statku u Turnova. Přiblíží málo známé obyčeje.
rozhledna
17. 11. 2018 10:05 Liberecká čtvrt Vratislavice n. N. má na Císařském kameni opět rozhlednu. Původní dřevěnou konstrukci nechala radnice zbourat a nahradila ji ocelovou. Více ZDE.
sněhurka
17. 11. 2018 07:05 Dnes se v Home Credit Areně odehraje muzikál Sněhurka na ledě. Pohádkový příběh na ledě se vyznačuje kouzelnou atmosférou a živou hudbou. Začátek je v 17 hodin.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
listopad
2018
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).