reklama

Hit libereckého volebního bilboardového folklóru: Nebudeme se hádat

6. 9. 2018
AKTUALIZOVÁNO Letošní žeň krajských volebních plakátů překvapuje v několika ohledech. Z šedi frází o lepší budoucnosti především vyčnívá Liberec, kde k nejfrekventovanějším heslům patří variace na "My nebudeme jako oni", přičemž je v tomto případě míněný styl (ne)vládnutí nekoalice ZPL(EX)ANO.
Strany jako o každých volbách slibují "hory i s horákama", o jejichž splnitelnosti lze pochybovat, ale v jednom trefily hřebíček na hlavičku. Slogany typu "Radnice bez hádek" nebo "Spolupracující a funkční vedení města" dávají stručně a jasně najevo, do jaké mizérie Liberec za poslední čtyři roky klesl. Principy, které by měly být základní podmínkou fungování radnice civilizovaného města 21. století, by se za normálních okolností volebními taháky určitě nestaly. Jablonecká ČSSD dokonce přichází se sloganem "Nezlibercovat Jablonec".

Ačkoliv kampaň většiny stran a hnutí jinak nevybočuje z letitého průměru nudy portrétní i grafické, je dalším překvapením pár pokusů o humor. S prvním vtipným bilboardem přišli již v srpnu Starostové pro Liberecký kraj. Inzeroval slib léta bez deště. Pravda, asi vznikl v době, kdy pánové neměli tušení, jak suché letošní léto bude, což ostatně přiznávají i na svém FB účtu. Každopádně v tom vedru to bylo příjemné osvěžení. Otázkou je, zda parodii na nesplnitelné sliby přijali i voliči. Bilboard byl zřejmě součástí "totálně neoficiální" letní kampaně, která je částečně zachycená na již zmíněném FB účtu a částečně ji někteří kandidáti vedli i na svých FB profilech, například Ivan Langr. (Na fotce je zmenšená varianta bilboardu, visící na terminálu MHD.)
Foto Mad

Vtipné a zároveň jak facka jednoduché.
Foto Mad

FB kampaň ČSSD napovídá, že zdařilý i méně zdařilý pokus o humor může splnit cíl alespoň v tom, že osloví co nejvíce potencionálních voličů. Upoutávka na volební klip Jana Mečla, lídra kandidátky, pojatá jako trailer k americkému velkofilmu, měla čtvrtého září již 48 tisíc shlédnutí a 229 sdílení. Samotný klip "Jan Mečl se představuje" zatím nabral 1 500 shlédnutí, ale nasdíleli ho jen čtyři lidé, moc se totiž nepovedl. Máte-li zájem o volební program doktora Mečla a ČSSD, bude lepší, navštívíte-li jeho stránky. Pro srovnání, klipy představující jednotlivé Starosty mají na FB kolem čtyř až sedmi tisíc i více shlédnutí.
ČSSD vyhlásila, že její kampaň bude letos skromnější, trio bilboardů v Rumjancevově ulici to poněkud zpochybňuje. Nicméně představuje chválihodný, bohužel poněkud křečovitý pokus o komiks, který naráží na šílený systém vládnutí ZPLANO, kdy například loni Jan Korytář zvýšil již tak dost velký dopravní chaos nesmyslnou uzavírkou Zvolenské ulice. Dolnímu heslu bych jen doplnil NESMYSLNÝCH, pak bude splnitelné.
Foto Mad

Podívejme se, jak jsou na tom s vychvalováním výsledků své práce strany radniční nekoalice. Proluka mezi bilboardy jako by symbolizovala zákopovou válku, kterou vedou. Konec konců, pánové a dámy ze ZPL, ti válčí proti všem.
Foto Mad

O primátorovi se po zrušení liberecké buňky ANO mluvilo jako o politické mrtvole. Ale Tibor Batthyány se odejít nechystá, vytvořil vlastní hnutí Pro 2016 (FB účet) ucházející se o přízeň voličů s podporou Svobodných a šikovného marketingu. Bilboardy nesou jasná sdělení "Pro záchranu bazénu", "Pro snížení daně z nemovitostí" a tak dále. Překvapivé je, že heslo "Pro rozvoj Ještědu" nedoplnil o slůvko "další" a nepochlubil se tak, co za uplynulé volební období dokázal. Pravda, tématem opravy bazénu se snaží voliče získat i ANO a přinejmenším ještě jedna další strana nebo hnutí. Že si nepamatuji název, nesvědčí o mé počínající skleróze, ale dokazuje to, jak si jsou bilboardové kampaně podobné jako vejce vejci.
Foto Mad

Změnařská bilboardová kampaň je (zatím) oproti minulosti velmi chudá. Z bilboardů nás tentokrát nehypnotizuje modrooký Jan Korytář, ale šipka loga Změny ukazující kamsi do nebe (což je hluboce pravdivé, skončíme tam všichni). Pod tím je jen text "Pracujeme pro město", to ve světle čtyř let nečinnosti radniční nekoalice působí až ironicky. Na autobusech MHD se vozí první čtyřka kandidátky, aby se pochlubila nápadem na zlevnění jízdného. Po plošném vládním zlevnění to trochu připomíná vylamování otevřených dveří a kromě toho si totéž jako odškrtnutý úkol připisují i Starostové. Zatím nejviditelnější byla kontroverzní akce "Amfík", která zamořila pozvánkami na údajný festival, ve skutečnosti gerilovou Změnapárty, nejen dolní centrum Liberce. (Mimochodem, zatímco se amfiteátr uklízel, terminál MHD čekal na úklid marně, viz. foto níže.)
Ačkoliv toto je článek především o venkovní politické reklamě, Změna pro Liberec si zaslouží odbočku, vede hlavní kampaň na FB, a to hned na několika frontách, kde se těžko rozlišuje, co jsou osobní profily lídra Korytáře a co je Změna. Nejzajímavější je, jak se za poslední měsíce změnil pan náměstek. Začátkem volebního období jeho FB působil dojmem, že Jan Korytář neřídí Liberec, ale aspiruje na post ministra zahraničí. Své příspěvky věnoval téměř výhradně zahraniční politice, zprávám ze svého studijního ponocování v Žitavě a návrhům, aby se tam Liberečáci aspoň částečně vystěhovali. S blížícími se volbami se jeho chování radikálně změnilo, z výšin mezinárodní politiky se vrátil na zem do Liberce, kde ho čekala spousta gerilové práce. Jedním z prvních počinů bylo na kameru natočené partyzánské odstranění podle něj nesmyslných dopravních značek místo toho, aby zvedl telefon a z moci mu dané naivními voliči někoho pořádně seřval. Dále jsme ho mohli sledovat, jak pracuje dlouho do noci, v horkém létě on line spravuje "své" špatně opravené lesní koupaliště, nedávno pod dohledem kamery uklízel "Amfik" a pár dní na to šůroval terminál MHD. Spoty končí ubezpečením, že předvedené je jen ukázkou, jak dá vše do pořádku, dostane-li důvěru voličů. O tom, že tu důvěru již dostal a nic podstatného nedokázal, taktně mlčí, nebo to svaluje na všechny ostatní, přičemž největší padouchové jsou opoziční Starostové. Proč asi :-) Za zmínku stojí i to, že maže své vlastní názory, na které dostane příliš mnoho negativních ohlasů, naposledy odmáznul svůj nesouhlas s právě probíhající přípravou natáčení velkofilmu u radnice.
Foto Mad

Pětku na volebním seznamu, ale v některých odhadech jedničku, co se týče možného výsledku v Liberci, má hnutí ANO 2011 zaštítěné tváří charismatického Jiřího Němečka. FB kampaň hnutí není žádná sláva, zajímavější je FB lídra Němečka.
Počet variant bilboardů ANO 2011 a slibů na nich obsažených jsem nepočítal. Ještěže existují i verze představující víc kandidátů najednou. Nelze si nevšimnout perfektních portrétů plných emocí.
Již jsem předeslal, že na koupačku do bazénu lákají i další strany. Oprava má být údajně stejně drahá jako bazén nový, takže ze závazku "To vám garantujeme" se může stát pěkně divoká jízda na tobogánu. Vzhledem k noblese a zkušenostem pana Němečka jsem ale ochoten uvěřit, že v případě volebního úspěchu bude platit alespoň prostřední heslo.
Foto Mad

Na FB patří varianty bilboardu níže mezi ty, které jsou nejvíce parodovány. "Ahoj, Andreji, potřebujeme 600 mega na opravu bazénu"... Myslíte, že to takto bude fungovat? Krom toho, díval jsem se na Google, kolik měst hodlá Babiš řešit přímo a hned, a mám pocit, že jsem jeden z mála, kdo mobil na Andreje ještě nemá.
Foto Mad

Unie pro sport a zdraví, další parta slibující to, co by mělo být základní podmínkou smysluplného řízení stotisícového města. Jsem zvědavý , jak dopadnou, nepočítám-li bilboardy a váhu jména některých osobností, tak se pro svoji účast ve slibovaném spolupracujícím a funkčním vedení města voličům zatím moc nezviditelnili. Dluh mají zvláště, co se komunikace na sociálních sítích týče. (Poznámka: porovnejte portréty s agitací ANO.)
Foto Mad

Liberec Plus, lidé, kteří počítají s námi. To je pěkné. A teď, Martino, Petře, Jene, Zoro a Zdeňku vážně, jak s námi počítáte? Jako s inspirátory vašich vizí, nebo s dárci hlasů? Na bilboardu odpověď nehledejte, zkuste celkem slušně vedený FB.
Foto Mad

V Liberci za SPD na bilboardech osaměle bojuje Tomio, na autobusech jsem letmo zahlédl, že ho doprovází žena, tuším Věnceslava Drábková, lídryně liberecké kandidátky. Mezi tématy nekralují hádky na radnici, bazén, uzavírky, ale "Bezpečná města a obce pro slušné lidi". Boj za vyhození multikulti ze škol má asi okořenit začátek nového školního roku. Po pravdě řečeno jsem nepřišel na to, kterých předmětů se to má týkat, že by dějepisu a zeměpisu?
Foto Mad

KSČM, LOL! a Soukromníci pravděpodobně venkovní agitaci nemají (psáno 5.9.2018), nebo mi zůstala skryta. Bilboardy zatím nevyvěsila ani liberecká ODS. Na FB ale ODS komunikuje celkem čile, lídr Petr Žídek na FB v poslední době bohužel rezignoval na osobní komentáře. Co se slibů týče, wi-fi v centru města zdarma je asi v krátkodobém horizontu reálnější než před časem medializovaná lanovka do Jizerek.

Po pravdě řečeno, podle mé zkušenosti české agitační bilboardy nejsou o nic nudnější nežli v jiných zemích (například německé, španělské nebo portugalské, které jsem měl možnost vidět). Důvodů, proč jsou tyto kanály volebních kampaní většinou neslané nemastné, je víc a nesváděl bych to na grafiky a fotografy. Důvodem asi nejzávažnějším je obyčejný strach. Vymyslím-li něco extravagantního, co může oslovit novou cílovou skupinu, přijdu o voliče dosavadní, vytvořím-li něco ušitého na míru mým voličům, nemám šanci získat voliče nové. Tak odsouhlasím šedý průměr a to platí i v jiných, nejen kreativních oborech.
 

Text a foto Mad
zóna
19. 9. 2018 16:05 Liberec chce zavést první tzv. bezdoplatkovou zónu, v niž nově příchozí nebudou mít nárok na doplatek na bydlení. Problematický je dům na Františkově.
textilana
19. 9. 2018 13:05 Pozemky po bývalé Textilaně v centru Liberce získala investiční společnost MEI. Chce tam postavit přes 1000 bytů, kanceláře i podnikatelský inkubátor.
silnice
19. 9. 2018 11:02 Rekonstrukce 7,7 kilometru silnice II. třídy z Turnova na hranici Libereckého kraje začne na jaře 2019. Práce za 206 milionů korun potrvají dva roky.
kašpar
19. 9. 2018 06:38 Benefiční akci na podporu lidí, kteří hledají práci, připravuje na listopad liberecký Kašpar. Začal pro ni získávat tašky, které lidé sami ušijí. Více čtěte ZDE.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
září
2018
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).