reklama

Když helikoptéra funguje jako jeřáb a pilot je jeřábníkem

6. 5. 2017
Vidět vrtulník při práci, navíc na Ještědu, takové představení se nekoná každý den. O to větší bylo mé zklamání, když ráno v den akce na město padla mlha a viditelnost u ještědských můstků byla asi padesát metrů. Ale ve 14:14 zazvonil telefon znovu, helikoptéra staruje!
S posuvy svahu v areálu ještědských můstků byly problémy již v minulosti, například kolem příprav MS v klasickém lyžování. Tehdy se utrhl celý kus svahu. Pravda, ve srovnání s tím byla záležitost, kvůli které si na doskočiště můstků skočil máknout vrtulník tento čtvrtek (4.5.2017), naprostá prkotina. Začala totiž nepatrně ujíždět základna jednoho sloupu lanovky, která obsluhuje skokanské můstky a i v letní sezóně může být využívána trénujícími skokany. Můstky mají totiž v Česku jako jediné této velikosti umělý povrch. Ten pohyb nebyl nijak dramatický, kdyby vás na sloup někdo neupozornil, možná byste si odchylky vůbec nevšimli, ale pracovníci Sportovního areálu Ještěd ho bedlivě sledovali již delší dobu. Proč, to mi vysvětlil Filip Svrček, vedoucí provozu Sportovního areálu Ještěd: "Podle zákonných lhůt jsme povinni provádět geodetické kontroly a tento sloup nepatrně ujížděl, ale dosud byly všechny kontroly v normě. Při poslední geodetické kontrole jsme zjistili, že nám základ toho sloupu již ujel mimo toleranci, a ve spolupráci se statikem jsme vymysleli toto řešení s pomocnou rektifikační deskou, kterou lze nastavit tak, aby se sloup opět srovnal a lanovka mohla bez problémů fungovat. Jenže sloup musíte nejprve demontovat, pak připevnit desku a nakonec sloup vrátit zpět."
Jestli se vám zdá, že nasazení helikoptéry, jejíž letová hodina přijde na 35 000 Kč (bez DPH), je zbytečný přepych, budete překvapeni. Je tomu právě naopak. Pan Svrček to vysvětluje takto: "Kdybychom to dělali jeřábem, tak bychom museli demontovat umělou hmotu na můstku a pronajmout výkonný jeřáb sto desítku, navíc schopnou pracovat v tomto terénu. To by bylo samo o sobě dražší než vrtulník i s přelety." Takto celá operace vyšla s použitím vrtulníku jen na 200 000 Kč (opět bez DPH).

Nejprve pro vás máme souhrnné video zachycující nejdůležitější momenty celé opreace.


Seznamte se, Eurocopter AS 350 firmy DSA a.s. přiletěl ze základny v Hradci Králové. Podle papírů za ideálních podmínek v podvěsu unese 1 400 kg, ale pilot Kamil Kolísek dodává: "Rekord jsme měli 1 300 kg, to bylo opravdu maximum, my s tím jsme běžně schopni zvednout tak 1 250 kg a optimální hmotnost břemene je do 1 200 kg, s tím se už pracuje dobře. Dnes to žádný rekord nebude. Hlava sloupu váží 780 kg a sloup 950 kg."
Foto Mad

Konstrukce podvěsu je schopná nést víc jak tunová břemena. Ano, vidíte dobře, všechna váha spočívá na malé žluté karabině dimenzované na 4,5 t. Pro laika může být překvapující zjištění, že jednomotorový vrtulník, který používá BSA, má vyšší nosnost než helikoptéra dvoumotorová. Ale ta má zase tu výhodu, že může operovat nad městy, protože vypadne-li jeden motor, má šanci krizovou situaci lépe zvládnout.
Foto Mad

První fáze, rozebíráme, pardon, profíci rozebírají lanovku. (Protože natáčet a zároveň fotografovat takovouto rychlou akci je téměř nemožné, tak více naleznete na úvodním videu.)
Foto Mad

Foto Mad

Druhá fáze, betonová základna sloupu je očištěna. Následuje usazení a seřízení rektifikační desky.
Foto Mad

Konečně! Ke slovu přichází svářečka, ale neradujme se předčasně, ačkoliv odborníci tvrdí, že vše jde rychleji, než se čekalo, nám laikům připadá, že tato operace nemá konce, a zima nepříjemně doráží.
Foto Mad

Foto Mad

Zátiší s křeslem a nářadím. V pozadí, u sloupu lanovky, stojí teodolit, protože vše bylo přesně měřeno.
Foto Mad

Parta kolem helikoptéry si krátí pauzu mimo jiné i historkami o leteckých katastrofách. Pominu-li morbidní temata, dozvídám se, že pan Kolísko létá přes 20 let a firma DSA dělá stavařinu asi čtyři roky. Mezi nejčastější zakázky patří montáže konstrukcí, výměny komínů, instalace klimatizačních jednotek na střechy a vápnění lesů. Doménou jejich činnosti jsou ale filmové práce. DSA například dělala Jizerskou 50. Ovšem neobvyklé nejsou ani požadavky na převoz součástek pro linky pracující v režimu just in time v případě, že kamion postihne nehoda. Hrozí-li zastavení linky, je rázem cena krabice dílů za pár korun vyvažována zlatem.
Foto Mad

17:30, jeřáb opět startuje, tentokrát aby vrátil sloup lanovky na místo.
Foto Mad

Počasí, které ještě po prvním letu hrozilo přerušením akce, se umoudřilo. Podmínky pro práci helikoptéry na takovýchto hodinářsky přesných operacích jsou velmi striktně omezené. Pilot Kolísko to stručně shrnuje: "Pominu-li vítr, déšť a podobně, tak mezní podmínkou pro moji práci je to, že bezpečně musím vidět zem. Ale vadí i vysoké teploty, které snižují maximální nosnost helikoptéry."
Foto Mad

Tým neohrožených montérů tvoří převážně chlapi ze Sboru dobrovolných hasičů Růžodol.
Foto Mad

Profík to má v ruce a laik jen nevěřícně kroutí hlavou, jak helikoptéra dokáže sedět na místě jako přibitá nebo manévrovat s centimetrovou přesností.
Foto Mad

Sloup je usazený, následuje hlava.
Foto Mad

Foto Mad

Usazení vršku stožáru probíhá překvapivě dramatičtěji než navrácení sloupu.
Foto Mad

Na otázku, co je na té práci nejtěžší, Ladislav Krejzl, jeden z montérů odpovídá: "Nejsložitější je, aby nás z magistrátu někdo s tím autem pustil někam jet, ale vážně, nejsložitější je materiál správně vyvázat, aby byl za letu rovně, aby se helikoptéra nedostala do problémů."
Foto Mad

Foto Mad

Foto Mad

Foto Mad

V šest večer je hotovo, sloup opět stojí na svém místě k úlevě montérů a ke spokojenosti geodeta. Na závěr se ptám pana Pilota Kolíska: "Jakou jste měli raritní zakázku?" Odpověď je stručná: "Raritní? To je každá naše zakázka!"

cl
18. 12. 2018 16:16 Českolipská teplárenská zdraží v příštím roce teplo v České Lípě o 3,6 pct. Pro průměrnou domácnost to znamená zaplatit navíc zhruba 600 korun za rok.
skipas
18. 12. 2018 16:15 Skipas na celou sezonu na Ještědu v Liberci neplatí pro večerní lyžování. Provozovatel areálu TMR Ještěd tím rozčílil některé lyžaře, výtky odmítá.
jn lb
18. 12. 2018 15:11 Liberec chce od Jablonce dvakrát víc peněz na zajištění provozu tramvajové tratě, která spojuje obě města. Ročně by mělo jít zhruba o 22 milionů Kč.
volfová
18. 12. 2018 15:10 Jitka Volfová (ANO) zvolená starostkou České Lípy, bude dál i v radním Libereckého kraje, ale neuvolněným. Zůstane v pozici statutárního náměstka.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
prosinec
2018
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).