reklama

Špatně parkovat lze z lenosti, hlouposti i z nouze

21. 1. 2019
Když jsem tuto fotografii plus pár dalších zveřejnil na FB, následovala smršť komentářů, která od špatného parkování v nákupních centrech rychle přeskočila na nesprávné parkování na sídlištích. Některé připomínky a náměty byly natolik zajímavé, že stojí za bližší pohled.
Začnu u té fotky auta zaparkovaného bez zjevného důvodu přes pruhy tak, že neobstojí ani argument, že se dotyčný řidič musel přizpůsobit jiném špatně parkujícímu moulovi. Za špatné parkování ve městě dostanete botičku a pokutu, jak je to zde? Rozeslal jsem dotazy městské policii a na tisková oddělení několika obchodních řetězců. Daniela Bušková, tisková mluvčí Městské policie Liberec odpověděla lakonicky: "Režim parkování u obchodních center určuje vlastník této soukromé účelové komunikace." Jinými slovy, parkování je věcí provozovatele. René Švejda, manažer nákupního centra NISA Liberec, kde byly mé fotografie pořízené, se domnívá, že parkoviště je dostatečně naddimenzované, mnou uvedené příklady jsou spíše výjimečné a "...toto chování nikterak nevybočuje z běžného průměru". Na závěr dodává: "Na parkovištích máme samozřejmě pracovníka ostrahy, který provádí pochůzkovou činnost a v případě, že zjistí špatné parkování, vyvoláváme řidiče prostřednictvím rozhlasu s žádostí o přeparkování."

Foto Mad

Někteří z vás jste nám poslali své vlastní fotky i s příběhem, například paní Welková (bylo stylisticky upraveno): "...červené auto přijelo přede mnou a takhle na prasáka to tam řidič zaparkoval. Z auta vylezli senior a seniorka, tak jsem se jen pána zeptala, jestli mu způsob jeho parkování přijde správný a jestli by nebylo fajn to srovnat, aby tam měl možnost ještě někdo zaparkovat. On, bez pardónu dědek, začal remcat a babka štěkat. Tak sem jim popřála hezký den a šla do obchodu. V obchodě jsem je znovu několikrát potkala a jen jsem zírala na jejich chování, košík uprostřed uličky našikmo, aby nemohl nikdo projet, natož projít. Takže tento povedený starý páreček je ukázkový příklad totálního ignorantství a lidské hlouposti."
Jak vnímá špatné parkování zákazníků Lidl?
Zuzana Holá, tisková mluvčí Lidlu, je razantnější než pan Švejda: "Stížnosti na špatné parkování některých řidičů samozřejmě evidujeme. Na parkovištích u našich prodejen platí pravidla silničního provozu. Případy s neukázněnými zákazníky kolegové z jednotlivých prodejen řeší tak, že se obracejí na Policii ČR, případně strážníky městské policie."


Příklad totální bezohlednosti i s peprným komentářem nám poslala paní Štědrová: "A tohle se nazývá jak? To je teprve debilecie a bezohlednost! ... I úplnýho pitomce napadne, že když je tam přechod, tak to asi nebude parkovací místo. Když jedete s kočárkem a musíte to celé objet kvůli jednomu inteligentovi, tak je to super."
Svérázný návod, jak bojovat s prasecky parkujícími řidiči, má pan Majo: "...takto parkujuci ma nevytacaju, pridem zadkom, a nacpem sa tak, ze lak jeho auta a mojho auta skoro splyvaju na subatomarnej urovni. A tym padom uz ja stojim spravne a ukoncim tento nezmysel... ...Vzdy mam fotku. Iba raz sa stalo, ze to skrabol... Za 3 hodiny bol najdeny a podane trestne za ujdenie od miesta nehody." Tak pozor, až budete parkovat přes pruhy, modlete se, aby to vedle vás nevrazil pan Majo.


Pár lidí drze přiznalo, že oni takto parkují, když vezou malé děti. Děti můžou neopatrně otevřít dveře a orazítkovat sousední auto a víc místa na manipulaci s autosedačkou potřebují i rodiče. Někde jsou místa vyhrazená pro rodiče s dětmi, ale k tomu například paní Lukáčová trefně poznamenává: "Osobně jsem na něm s dítětem s autem zaparkovala dvakrát. Většinou tam stojí auta bez sedaček.". Paní Kochanová k tomu přidává postřeh: "Většinou tam stojí firemní auta, pány obchoďáky a manažery by zabilo udělat pár kroků navíc." (Oba příspěvky byly upraveny a kráceny.)
Na rozdíl od zneužití místa pro invalidy hrozí hulvátům parkujícím na místech pro rodiče s dětmi maximálně morální postih. Daniela Bušková vysvětluje: "Označení parkovacího místa se symbolem pro rodiny s malými dětmi nevychází z platných zákonných norem a není nikde zakotveno." Škoda, možná i proto takovýchto parkovacích míst nebývá na parkovištích mnoho, liberecké Fórum je spíše výjimkou. Nedostatkovým artiklem jsou i v OC Nisa, René Švejda slibuje: "Jsme si vědomi, že máme rezervy v počtu parkovacích míst pro rodiny s dětmi, to ovšem brzy vyřešíme v rámci modernizace centra, kterou plánujeme. Vedle zvýšení počtu parkovacích míst pro matky a otce s dětmi plánujeme také lepší přehlednost parkovací zóny pro zvýšení bezpečí a rozšíření parkovacích pruhů pro lepší manipulaci s kočárky. Předpokládáme, že tato místa budou umístěna co nejblíže vstupům pro maximální zajištění bezpečnosti a pohodlí těchto zákazníků." A Zuzana Holá za Lidl konstatuje, že u nově budovaných nebo rekonstruovaných obchodů jsou alespoň dvě taková místa, ale jedním dechem připomíná, že jejich použití je dáno ohleduplností zákazníků.

Foto Mad


Od fotek, které budily spíš hořký úsměv, debata přeskočila k tématu špatného parkování na sídlištích. Zde ale většinou nejde o důsledek neumětelství nebo o aroganci, ale naopak o umění nacpat svoji plechovku na i to nejnesmyslnější volné místo. Příčinou je fakt, že auta se prostě dramaticky přemnožila. Fotkami šíleně parkujících řidičů, kteří se dokážou narvat kamkoliv, jsme ještě ne tak dávno obohacovali svá alba z dovolené v Řecku, Španělsku a dalších zemích jižní Evropy. Dnes je pořídíme téměř na každém našem sídlišti. Uživatel FB, vystupující pod jménem Všeználek Mudra, posílá fotku z libereckého sídliště Dobiášova a píše: "Stačí, abych se šel teď projít se psem a mohu dodat i další případy přestupků. Docela by mě zajímalo, zda je vůbec šance to řešit? Často zde sotva projede dodávka, natož když by sem museli hasiči...Tohle považuji za mnohem zásadnější, než jestli se do nějakého OC vejde o pár klientů více..."


V zápětí náš FB bombarduje výsledkem slíbené desetiminutové procházky se psem kolem bloku a dodává: "Je opravdu hrozné, že někdo musí vážit delší cestu pro nákup, ale tady začít hořet, jsme všichni v prde*i. A věřím, že ostatní sídliště jsou na tom obdobně..."


Pokuta za nepovolené parkování je obecně stanovena do výše 2.000 Kč, ale podle mého názoru tady udělat razii by bylo šlápnutím do vosího hnízda. I tisková mluvčí liberecké městské policie Daniela Bušková mi na otázku stran počtu nočních kontrol odpověděla jako chytrá horákyně: "Problematické parkování na sídlištích vzniká i díky většímu počtu vozidel, než je schopno sídliště pojmout, a sídliště jsou přeplněná. Městská policie se podílí na dohledu na bezpečnost a plynulost silničního provozu na celém území města Liberec, jak v centru města, tak i na sídlištích."
Po pravdě řečeno, problémy s místem nemají jen sídliště, ale i vilové čtvrti. Na mnoha místech je již léta tolerované parkování na chodnících, ačkoliv žádná dopravní značka, která by to umožňovala, zde nainstalována není.


Pavlína Bílková, tisková mluvčí HZS LK, mi k problému s průjezdností techniky poslala alespoň vyjádření jabloneckých hasičů: "Samozřejmě, že je to problém nejen u nás v JBC, ale všude, kde řidiči v zastavěných obytných zónách špatně parkují. Zejména na sídlištích Mšeno, Paseky, Šumava, Žižkův vrch atd." Jak velké problémy špatné parkování může způsobit, ukázala nedávná sněhová kalamita, kdy nebylo možno se leckde dostat vůbec, natož rychle. 


Parkování všude, kde zbyl kousek místa, nepůsobí problémy jen složkám IZS, ale brání i vykonávání tak základní potřeby, jakou je svoz odpadu. Podle Jiřího Strnada ze společnosti FCC, která pro město Liberec svoz odpadu zajišťuje, jsou nejkritičtějšími lokalitami již zmíněné sídliště Dobiášova, konkrétně ulice Pazderkova, Ježkova, Haškova a Dobiášova, dále sídliště Broumovská, ulice Jáchymovská na Františkově, Šimáčkova a Polní v Pavlovicích, sídliště Gagarinova, ulice Durychova, Domažlická, Květinová, Na Ladech, Liliová a Matoušova.


Město ví, nakolik je situace choulostivá, a proto nechystá žádná razantní restriktivní opatření. Svědčí o tom minulý týden rozjetá nálepková akce, varující řidiče stojící před odpadovými kontejnery. Jiří Šolc, náměstek primátora pro technickou správu města a informační technologie, vysvětluje: "Chceme být však vstřícní, méně přísní a motoristy budeme před odtahem varovat den předem. Dozví se o tom ze samolepky na čelním skle a budou mít čas vozidlo přeparkovat." Teprve pokud řidiči nebudou dbát informací z varovné samolepky, bude jejich vozidlo odtaženo a o poplatek za odtah pochopitelně vzroste i pokuta.


Razantní řešení navrhuje, konkrétně pro sídliště Dobiášova, náš přispěvatel Všeználek Mudra. Poslal nám mapku se zakreslením třech parkovišť zdarma v dosahu pěti minut chůze. Věc má ovšem háček, jde o plochy patřící k nákupním centrům a tato parkoviště jsou většinou vybavena cedulí, že vozidla majitelů, kteří zde právě nenakupují, můžou být odtažena. Na druhou stranu je pravdou, že například jablonecké obchodní centrum Rýnovka nabízí noční parkování v podzemním parkovišti za 700 Kč měsíčně. Vznesl jsem tedy dotaz na majitele dvou ze tří ploch na obrázku. Do uzávěrky reportáže se vyjádřil jen Lidl prostřednictvím paní Zuzany Holé: "Naším cílem je zajistit zákazníkům po celý den dostatečný počet volných parkovacích míst pro jejich pohodlný nákup. Pokud přibývá případů, že jsou na parkovišti odstavována auta, jsme nuceni tuto situaci řešit. Jde například o instalaci závor, s čímž souvisí zavedení placeného parkování. Zákazníci pak mají 90 minut parkování zdarma, což je podle našich zkušeností doba pro běžné nákupy dostačující."


Perspektivně jsou v Liberci plánovány alespoň další parkovací domy (u sídla kraje, u nádraží, v Pastýřské, u Nemocnice, ve Fibichově ulici, možná u ZOO...), což pomůže alespoň návštěvníkům a při jízdách z domova do centra. V dálce se trochu opožděně blýská na lepší časy, nové obytné budovy musí být ze zákona vybaveny adekvátním zázemím pro parkování (příkladem budiž právě dokončovaný bytový komplex Rezidence Masarykova), ale toto pochopitelně krizovou situaci na dávno postavených sídlištích neřeší a nějaká varianta sídlištních parkovacích domů se zatím jeví být ekonomicky těžko schůdnou. Cena bytečku pro auto by totiž atakovala cenu levnějšího vozu. Primátor Jaroslav Zámečník se vyjádřil v tom smyslu, že předpokládá rozšíření parkovacích ploch i na úkor sídlištní zeleně, tedy vlastně legalizaci stání na trávníku, jak se již mnohde děje. Aut je prostě stejně jako Liberečáků, zdá se, že auta mají i kojenci a starci a stařenky na eldéence. Rychlé elegantní řešení problému však neexistuje.

Text: Mad, foto: diskuse na FB
tibet
21. 2. 2019 17:05 Jablonec nad Nisou po třech letech znovu vyvěsí vlajku pro Tibet. V Libereckém kraji se zatím ke kampani kromě kraje připojilo 39 měst a obcí.
jablonec
21. 2. 2019 16:05 Jablonec nad Nisou plánuje letos rekordní výdaje 1,26 miliardy Kč, příjmy budou o 270 milionů nižší. Do investic letos půjde více než 370 mil. Kč.
fotbal
21. 2. 2019 14:03 Fotbalisty Liberce posílili krátce před koncem přestupního období šestadvacetiletý brankář Milan Knobloch a o čtyři roky mladší útočník Ju Kang-hjon.
top
21. 2. 2019 11:05 TOP 09 v Libereckém kraji zvolila nové vedení. Krajským předsedou je Martin Chroust, v čele organizace vystřídal válečného veterána Františka Gábora.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
únor
2019
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).